Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Dolice

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Wymeldowanie, zameldowanie lub uchylenie zameldowania (wymeldowania) w drodze decyzji administracyjnej

Wymagane dokumenty

Każdy polski obywatel, który opuszcza swoje miejsce pobytu stałego musi wymeldować się najpóźniej w dniu, w którym wyprowadza się z miejsca dotychczasowego zameldowania na pobyt stały. Podobnie jest w przypadku wyprowadzki z miejsca pobytu czasowego - jeżeli osoba wyprowadzi się przed upływem zadeklarowanego terminu pobytu, musi ten fakt zgłosić w urzędzie.

Jeżeli jednak, pomimo wyprowadzki osoba nie wymeldowała się z pobytu stałego lub czasowego, z wnioskiem o wymeldowanie może wystąpić ten, kto jest właścicielem danego mieszkania czy domu, lub posiada inny dokument potwierdzający jego prawo do lokalu lub nieruchomości (np. najem, przydział itp.).

Jeśli natomiast, dana osoba pomimo zameldowania nie mieszkała i nie mieszka nadal pod wskazanym adresem, wtedy ten kto posiada uprawnienie do danego lokalu może wystąpić z wnioskiem o uchylenie (anulowanie) niewłaściwego zameldowania.

Na podstawie wniosku urząd podejmie postępowanie administracyjne, które zakończone zostanie wydaniem odpowiedniej decyzji.

Wniosek o wymeldowanie lub uchylenie zameldowania (wymeldowania) możesz złożyć gdy:

  • posiadasz uprawnienie do domu lub mieszkania i wiesz, że osoba która z niego się wyprowadziła nadal jest w nim zameldowana - wtedy składasz wniosek o wymeldowanie;
  • lub pomimo zameldowania nigdy nie mieszkała pod Twoim adresem - wtedy składasz wniosek o uchylenie zameldowania;
  • w przypadku, gdy bezpodstawnie wymeldowano Cię z danego miejsca pobytu - wtedy składasz wniosek o uchylenie wymeldowania.

We wniosku podaj swoje dane teleadresowe, dane osoby, która ma być wymeldowana lub której meldunek ma zostać uchylony, a także możliwie jak najpełniej opisz, kiedy i w jakich okolicznościach ta osoba wyprowadziła się (lub wskaż z czego wynika bezprawność dokonanego zameldowania/wymeldowania). Jeśli znasz aktualny adres lub numer telefonu tej osoby nie zapomnij podać ich we wniosku. Pomoże to szybciej nawiązać kontakt z osobą, która ma zostać wymeldowana, co może przyspieszyć zakończenie sprawy.

Do wniosku załącz następujące dokumenty:

  • kserokopię dokumentów, które potwierdzają Twoje prawo do lokalu. Oryginał dokumentu - do wglądu. (np. akt notarialny, umowa najmu, wypis z księgi wieczystej lub  inny dokument);
  • potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 10 zł za wydanie decyzji;
  • pełnomocnictwo - w przypadku, gdy nie możesz osobiście brać udziału w prowadzonym postępowaniu administracyjnym i do reprezentowania siebie wyznaczasz pełnomocnika;
  • potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł za dokument potwierdzający udzielone przez Ciebie pełnomocnictwo (od pełnomocnictwa udzielnego przez Ciebie każdej wskazanej osobie). W przypadku, kiedy będzie to Twój ojciec, matka, brat, siostra, babcia, dziadek, mąż, lub żona, nie musisz za to płacić. Jeżeli przyjdzie inna osoba pełnomocnictwo kosztuje 17 zł.
           

Miejsce złożenia dokumentów

Wydział Ewidencji Ludności,

ul. Ogrodowa 18, 73-115 Dolice parter-pokój nr 5

  • przesłać pocztą
  • osobiście w Urzędzie, pok.5
         

Opłaty

  • opłata skarbowa 10 zł od decyzji administracyjnej;
  • opłata skarbowa 17 zł od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (od pełnomocnictwa udzielonego przez Ciebie każdej osobie), gdy będzie reprezentował Cię pełnomocnik niebędący Twoją najbliższą rodziną.

Opłaty te możesz wnieść:

  • na konto Urzędu Gminy w Dolicach, nr 13 9387 1026 2607 2036 2000 0150
  • bezgotówkowo w urzędzie, pok.5
       

Termin i sposób załatwienia

Po złożeniu wniosku, zostanie on sprawdzony. Jeśli nie będzie kompletny, skontaktujemy się z Tobą i wskażemy, co musisz uzupełnić.

Gdy Twój wniosek będzie już kompletny, przeprowadzone będzie szczegółowe postępowanie wyjaśniające. W trakcie tego postępowania m.in. zostaną przesłuchane jego strony tj. Ty - jako wnioskodawca oraz osoba, która ma być wymeldowana z Twojego mieszkania. Mogą być również przesłuchani świadkowie w celu potwierdzenia, że osoba, która ma być wymeldowana nie mieszka już pod danym adresem, a także przeprowadzone oględziny lokalu.

Wydanie decyzji administracyjnej następuje w terminie do 2 miesięcy od daty złożenia wymaganych dokumentów. W przypadku skomplikowanego postępowania termin może ulec przedłużeniu, o czym urząd zawiadomi Cię pisemnie.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 poz.510)
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: DzU. z 2021 r. poz.735).

Tryb odwoławczy

Jeżeli jesteś niezadowolony z wydanej decyzji, możesz się odwołać do Wojewody Zachodniopomorskiego w Szczecinie. Masz na to 14 dni.


Załączniki do pobrania


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Agnieszka Sinica

Data wytworzenia:
07 kwi 2017

Osoba dodająca informacje

Agnieszka Sinica

Data publikacji:
07 kwi 2017, godz. 15:09

Osoba aktualizująca informacje

Karina Królikowska

Data aktualizacji:
08 gru 2021, godz. 11:18